FAKTA BAHAYA WANITA KENA TAHU



Secara purata, seorang wanita akan pakai antara 12,000 - 17,000 keping pad/tampon seumur hidup.

Ramai yg tertipu dengan iklan pad pakai buang yg pad ni nampak bersih & suci sbb wangi & putih. Betul tak? 
 
Tapi, anda tahu tak yang pad pakai buang sebenarnya sangat merbahaya?

Tahu tak, sebenarnya yg kita ingat pad pakai buang tu kapas(cotton), tapi sebenarnya bukan?
 


"Saya stress setiap bulan period tak selesa, gatal & melecet dengan senggugutnya lagi, sampai tak boleh bangun. Dah mcm2 jenama pad saya cuba, tapi tetap gatal & tak selesa. Panadol tu wajib dah amik setiap bulan. Risau sgt, kalau rosak buah pinggang sbb amik selalu. Bila period, suami pun bad mood sbb emosi saya tak stabil. Anak-anak pun takut mak dorang jadi singa asyik nak marah je time period."
 
 
"Doktor diagnose saya ada cyst ovari, dah dekat 6 tahun kawin pun masih tak pregnant. Keluarga suami asyik perli saya mandul tak boleh beranak! Sedih sgt.. Dr nasihatkan saya amalkan pemakanan sihat & berhenti pakai pantyliner hari2 sbb beri kesan pada kesuburan"
 
 
 
Anda ada alami masalah yang sama? Atau ada dengar kenalan, kawan2 atau saudara mara sis yang ada masalah mcm ni? Selalu je dengar kan..? Ramai wanita zaman sekarang alami masalah2 sakit puan kan....
 
________________________________________________
 

Sebenarnya...Allah tak jadikan badan wanita ni sia-sia... Allah dah cipta badan kita sempurna & lengkap. Kita tak sepatutnya seksa bila datang bulan, dan secara asalnya kalau badan kita sihat & normal, kita mampu mengandung & melahirkan.

Cuma masalah-masalah datang bila ada faktor-faktor luaran yang mengganggu tubuh badan kita dari berfungsi dengan sepatutnya.


 

FAKTA YANG MENGEJUTKAN, SAKIT UNTUK KITA TERIMA
 
Pad pakai buang yg kita selama ni pakai sebenarnya diperbuat dari kertas sampah & campuran pulpa kayu(yg org guna untuk buat kertas jugak).

Bukan kapas ye mcm kita sangka. Kertas tu dah diproses untuk menyerupai kapas. Sekarang ni ditambah pulak dengan wangian sintetik. Ya Allah kesian rahim kita..
 
Yelah, mana nak dpt kapas banyak2 untuk dikomersialkan. Kos tinggi, kalau harga mahal pakai buang, orang pun rasa mahal & tak mampu nak beli.

Lebih teruk, kertas yang dibuang tu kilang recycle balik dengan cara proses pelunturan(bleach) warnanya supaya jadi putih balik. 


Dari proses bleach ni, terhasil bahan toksik yang dipanggil DIOKSIN. Dan sebab tu juga lah, pernah viral kadang-kadang org gunting pad pakai buang terjumpa ulat, terjumpa kotoran hitam-hitam dan bercendawan dalam lapisan pad pakai buang.


Jadi sebenarnya kita semua tertipu dengan putih bersih & nampak suci tapi sebenarnya tak..Sebab tu lah ramai selalu gatal bila pakai pad tu, bukan darah kita yang kotor.

 

Eksekutif yang kerja dekat syarikat gergasi pad pakai buang hampir 20 tahun pun dedahkan, bahan recycle mudah nak dapat & dengan cara ni saja boleh murahkan kos nak hasilkan pad pakai buang dgn banyak. Jadi penggunaan bahan recycle ni bukannya benda baru..